Tskaltubo, Prometheus grot en Gelati klooster

20 augustus 2019 - Kutaisi, Georgië

Na een bijzonder, internationaal bedoeld, Georgisch ontbijt, gingen we op pad. We wilden in ieder geval naar de Prometheus grot en zagen dat Tskaltubo op de route lag. Tskaltubo staat bekend om zijn zachte klimaat en warme, licht radioactieve thermische bronnen. De bronnen werken tegen reuma en andere gewrichtsaandoeningen. Bovendien was er tijdens Wie is de Mol? een opdracht in een leegstaand sanatorium daar. Leek ons leuk om eens te kijken of dat er nog was. Dat specifieke gebouw was inmiddels compleet gerenoveerd en opnieuw in gebruik genomen. Er stonden echter een groot aantal spookgebouwen uit lang vervlogen tijden. Heel gaaf om te zien.

Toen door naar onze eigenlijke bestemming, de grot. Erg bekend in Georgië en de grootste die er in dit land is. Flink in de buidel moeten tasten om dit spektakel te kunnen bezoeken. 80 Lari, ca. 25 Euro, en dan waren de meiden allebei gratis. Voor Georgische begrippen is dit extreem duur, de gemiddelde entreeprijs voor bezienswaardigheden ligt hier tussen de 2 en 10 Lari p.p. En kinderen tot en met 6 jaar zijn veelal gratis.

Maar goed, de grot, daar ging het tenslotte om. We hebben een wandeling van anderhalve kilometer tussen de stalagmieten en stalagtieten gemaakt. Nova heeft weer haar avonturenpet opgezet, want ze heeft weer alles zelf gelopen. Zelfs Lune heeft het laatste stuk trap op en trap af gelopen. Daarna gingen we met een bootje nog een stuk over een ondergrondse rivier. Erg indrukwekkend allemaal. Eenmaal uit de grot met een busje terug naar het bezoekerscentrum.

Op naar het volgende mooie plekje, het Gelati klooster. Dit Unesco Werelderfgoed werd gesticht in 1106 en staat er dus al een poosje 😉. Gelati was een van de grootste middeleeuwse orthodoxe kloosters en was een centrum van wetenschap en onderwijs. Het klooster huisvestte ook de Academie, een van de belangrijkste cultuurcentra in het oude Georgië. Erg bijzonder en ook nog extreem mooi gelegen met uitzicht over de vallei.

Na het klooster terug naar Kutaisi. Daar hebben we voor de verandering maar weer eens de kabelbaan genomen. Dit was wel een heel ouderwets exemplaar. Boven op de heuvel ligt Gora Park, met, jawel hoor, een uitgebreide kinderkermis 😜. Na 1 attractie snel weer met de kabelbaan naar beneden, waar we heerlijk gegeten hebben in het oude centrum van Kutaisi. Morgen onderweg naar de laatste stop met onze huurauto,  Batumi.